Originating from Lyon (France), Xavier (1867-1966) and Leon (1875-1936) Givaudan are prime examples of successful industrialists from the pre-war years. The brothers excelled in the production of synthetic perfumes, soaps and chemicals and made their fortune with the dawn of the 20th century.

Xavier Givaudan began his education at the Martinière School in Lyon alongside the Lumière brothers. He finished his schooling with Pharmacist diploma. In 1891 he created a company in Lyon which later took on the name Givaudan-Lavirotte & Cie making chemical products and pharmaceuticals. His brother, Leon, studied at the Polytechnic School in Zurich and carried out research on essential oils and synthetic perfumes.

With joint ambitions, the brothers rented a large plot of land in Vernier on the banks of the river Rhone near Geneva at the end of the 19th century. Here they built a factory for the business then named “Société Léon Givaudan et Compagnie” which became known fairly rapidly among perfume producers. When conscripted in 1914, Leon brought his brother Xavier from Lyon to take care of the business in Vernier. He settled in Geneva and bought a large neo-gothic townhouse at the corner of rue de la Cloche and Quai du Mont-Blanc.  After the war, Leon settled in Paris and the house of Givaudan spread beyond the Franco-Swiss borders with branches opening in Germany, Great Britain, throughout Europe, Brazil and in the United States. 

These two erudite entrepreneurs developed a certain taste for 18th century art. Their personal wealth afforded them assistance from the best art dealers of the early 20th century in creating a refined collection. Amongst their advisors was Jacques Seligmann & Fils from Paris, an important dealer whose client base included the likes of Count Moïse de Camondo, Baron Edmond de Rothschild and Henry Frick. The family archives show that Seligmann assisted Xavier with the purchase of a magnificent pair of candelabras attributed to Rémond (lot 591) and advised the brothers on purchasing paintings, notably those of Hubert Robert (1733-1808) (lots 803 and 804) from the Charpentier Gallery.

Upon his death in 1966, Xavier left his fabulous collection of gold and enamel snuff boxes to the Art and History Museum of Geneva and received the same year the ‘Genève reconnaissante’ medal thanking him for his philanthropy in the Canton.

All the lots marked in blue throughout the catalogue are from the Xavier and Leon Givaudan collection (the first having inherited part of his brother’s collection after his death in 1936) and have been passed down through the family to the current owners. A selection of 18th century books from the collection will be sold in June 2017 at our Antiquarian book sale.

The entire collection can be viewed at www.piguet.com by inserting the word ‘Givaudan’ in the search engine.
794
CHF 40 000-60 000.-
CHF 220 000.-
Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), "Homme debout drapé pointant sa main droite vers un crâne ", sanguine sur papier, avec signature «fragonard» et inscription sur le montage «IL A ÉTÉ CE QUE JE SUIS : CE QU’IL EST JE LE SERAI BIENTÔT.» sur le montage , 43,5x30,5 cm (feuille)

Provenance :

- Camille Marcille, Paris (son étiquette, Lugt 605a, au dos du cadre avec le numéro manuscrit «513 »)
- François-Hippolyte Walferdin, sa vente, Paris, 12-16 avril 1880, n° 254
- collection Cahen d’Anvers, Paris
- acquis en 1922 par M. Givaudan, puis par héritage jusqu'à ce jour

Bibliographie:
- R. Portalis, Fragonard, sa vie, son œuvre, Paris, 1889, p. 315
- A. Ananoff, L’œuvre dessiné de Jean-Honoré Fragonard (1732-1806), Paris, II, 1963, no. 764 et III, 1968, p. 327

Ce dessin, dans un état de conservation remarquable, montre un homme pointant du doigt vers un crâne posé et philosophant sur la fragilité de la vie, comme indiqué par l’inscription sur le montage. Témoignage de son importance, le dessin a été gravé à la manière de sanguine et dans le même sens par Gilles Demarteau (1722-1776) sous le titre Pensez-y bien.

Comme souvent avec Fragonard, la datation de cette feuille n’est pas aisée. D’un côté, sa technique et son sujet le rapprochent d’un groupe d’académies masculines datant du séjour italien de l’artiste, de 1756 à 1761. Certains de ces dessins, en particulier trois aujourd’hui au Musée Atger à Montpellier (Ananoff, op. cit., I, 1961, nos. 241, 242 et 244), portent des inscriptions « fragonard » à la plume et encre noire qui sont similaires à celle, cette fois à la mine de plomb, visible sur la présente feuille. Mais celle-ci n’est pas une simple étude académique, l’artiste y a ajouté une dimension allégorique, absente des autres dessins du groupe qui sont avant tout des études de draperie. De plus, la sanguine y paraît appliquée avec plus de fluidité, les plis plus souples et moins cassants et les contrastes plus subtils. Enfin, la gravure de Demarteau date de manière sûre de 1772 ou 1773 et il paraît logique qu’elle ait été exécutée d’après une œuvre contemporaine de Fragonard et non d’après une réalisée plus de dix ans auparavant. D’ailleurs, les deux autres gravures de Demarteau d’après Fragonard, un Portrait de Bergeret de Grancourt et une Étude de femme, reproduisent des dessins généralement datés de 1770-72.

Le dessin a fait partie de deux des plus importantes collections de dessins de Fragonard formées au dix-neuvième siècle, celles de Camille Marcille (1816-1865) et de François-Hippolyte Walferdin (1795-1880).